ماه مبارک رمضان در احادیث اهل بیت (علیهم السلام)

تلاوت قرآن کریم در ماه مبارک رمضان موجب صفای دل و نورانیت قلب انسان می گردد. کسانی که در این ایام قرآن را تلاوت کنند ، تأثیر قرآن در تغییر نفوس را با تمام وجود احساس کرده وفواید قرائت قرآن با اتمام ماه مبارک نیز در روح و جان ایشان باقى خواهد ماند.

خداوند متعال در قرآن کریم در خصوص فضیلت ماه مبارک رمضان می فرماید: {شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآَنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ} البقرة(185)

ماه رمضان ماهی است كه قرآن، براى راهنمايى مردم ، نشانه‏هاى هدايت، و فرق ميان حق و باطل، در آن نازل شده است.

روایات بسیاری در باب ثواب قرائت قرآن در ماه مبارک رمضان ذکر شده است از جمله :

امام صادق (علیه السلام) فرمودند: ( لكل شيء ربيع وربيع القرآن شهر رمضان).

ترجمه: هر چيزى بهارى دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.

براى قرائت قرآن، در كلمات گهربار پيشوايان معصوم(ع) فضايل و آثاربسیاری بيان و ثواب غیر قابل شمارشی ذکر شده است.

رسول گرامی (ص) می فرماید: (من قرأ عشر آيات في ليلة لم يكتب من الغافلين، ومن قرأ خمسين آية كتب من الذاكرين، ومن قرأ مائة آية كتب من القانتين، ومن قرأ مائتي آية كتب من الخاشعين، ومن قرأ ثلاثمائة آية كتب من الفائزين، ومن قرأ خمسمائة آية كتب من المجتهدين...)

ترجمه: كسی كه ده آيه در يک شب بخواند، از گروه گمراهان خارج خواهد شد و هر كس پنجاه آيه بخواند در زمره ذاكرين نوشته می شود و هر كس صد آيه بخواند در زمره قانتين خواهد بود و کسیکه دویست آیه راتلاوت کند جزء خاشعان و آنکس که سیصد آیه را قرائت نماید از رستگاران و آنکه پانصد آیه را تلاوت کند در گروه مجتهدین خواهد بود.

حال پس از آشنایی با اهمیت تلاوت قرآن کریم بویژه در ایام ماه مبارک رمضان ، حق قرآن بر ما چیست؟

امام سجاد (علیه السلام) با فرارسیدن ماه مبارک رمضان در دعایی می فرمودند: (الحمد لله الذي حبانا بدينه واختصنا بملته وسبلنا في سبل إحسانه لنسلكها بمنه إلى رضوانه، حمدا يتقبله منا، ويرضى به عنا، والحمد لله الذي جعل من تلك السبل شهره رمضان، شهر الصيام، وشهر الإسلام، وشهر الطهور، وشهر التمحيص، وشهر القيام).

ترجمه: سپاس خدائى را سزاست كه دين خود را به ما عطا نمود، و ما را جزو ملت‏خويش (اسلام) اختصاص داد، و در راههاى احسان و نيكي اش رهنمود كرد، تا به وسيله نعمتش در آن راهها رفته و به سوى رضا و خوشنوديش دست ‏يابيم، تا از ما راضی گردد و سپاس خدایی که ماه رمضان (ماه روزه، ماه اسلام و ماه پاکی و ماه قیام) را یکی از راههای رسیدن به او قرار داد.

وظیفه هر مؤمن است که در ایام ماه مبارک رمضان ساعاتی از وقتش را برای تلاوت، حفظ و تفسیر قرآن کریم اختصاص دهد، درغیر این صورت درتجارت با خداوند سبحان دچار خسران میشود، و چه زیباست که انسان با خداوند متعال که اجر و ثواب اعمال در این ماهها را چندین برابرقرارداده است تجارت و معامله نماید.

{ مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ كَرِيمٌ}الحديد(11) .

ترجمه: كيست كه به خدا قرض نيكو دهد (و از اموالى كه به او ارزانى داشته انفاق كند) تا خداوند آن را براى او چندين برابر كند؟ و براى او پاداش پرارزشى است.

پیوست ها