خطبه دوم نماز جمعه کربلاء به امامت شیخ مهدی الکربلائی درتاریخ 29 محرم 1439ق. مصادف با 29 مهر 1396

همه از تحولات چند روز اخیر محافل سیاسی و امنیتی کشور و استقرار دوباره ارتش و پلیس فدرال در استان کرکوک و برخی مناطق دیگر با خبر هستند.

ما از برخورد مناسب طرفین برای پایان دادن این مساله به شکلی مسالمت‌ آمیز و ممانعت از درگیری مسلحانه میان برادران عزیزمان که در کنار یکدیگر در مسیر مبارزه با تروریسم داعش گام برداشتند، بسیار تقدیر و تشکر می کنیم.

دوست دارم در اینجا تاکید کنم این اتفاق مهم نباید پیروزی برای یک طرف و شکستی برای طرف دیگر تلقی شود بلکه برعکس اگر این اتفاق در راستای منافع کشور و به دور از هرگونه منافع شخصی یا گروهی اتخاذ شده است و می تواند نقطه عطفی برای آغاز برگ جدیدی در تاریخ کشور باشد که در آن همه گروهها برای سازندگی، ارتقاء و شکوفایی کشور خود با یکدیگر متحد شده اند. این اتفاق پیروزی برای همه گروههای عراقی محسوب می شود.

شأن گروههای مختلف عراقی از جمله عرب و کرد و ترکمن و سایر گروهها آن است که در سراسر این سرزمین عزیز در کنار یکدیگر زندگی کنند.

برای ساخت فردایی بهتر که در آن همه از امنیت، آرامش، راحتی و رفاه برخوردار باشند، چاره ای وجود ندارد مگر اینکه تلاشهای همه طرفها برای حل مشکلاتی که در طول سالهای گذشته روی هم انباشته شده اند، افزایش یابد و این تلاشها نیز باید مبتنی بر اصل عدالت و برابری و برقراری مساوات میان همه گروههای عراقی در حقوق و مسئولیتها و ایجاد اعتماد میان آنها به دور از گرایشهای توسعه طلبانه و کنترلهای قومی یا طایفه ای باشد. هم چنین این تلاشها باید در راستای قانون اساسی کشور صورت بپذیرد با وجود نواقصی که دارد؛ در همه پرسی مورد موافقت بیشتر عراقیها قرار گرفت پس باید به آن احترام گذاشت و تمامی مفاد و بندهای آن را که هنوز اصلاح نشده اند، طبق راهکارهای ارائه شده در آنها رعایت کرد.

در اینجا از همه به ویژه رهبران و چهره های برجسته سیاسی کشور می خواهم در راستای تقویت همبستگی ملی بر اساس اصول قانون اساسی و نیز تقویت ریشه های دوستی و محبت میان گروههای مختلف مردم عراق از طریق حفظ منافع همه گروهها بدون هیچ استثنایی، دوری از برخوردهای انتقام جویانه در پی حوادث اخیر، کاهش تنش در مناطق مشترک و تسهیل روند بازگشت آوارگان به خانه‌ هایشان، حفاظت از داراییهای عمومی و خصوصی و ممانعت از تعرض به آنها را خواستاریم.

همچنین مبارزه با هر گونه اقداماتی  که نژادپرستی یا طایفه گرایی را تحریک می کند از جمله  انتشار فایلهای تصویری یا صوتی، نصب پلاکاردها و سر دادن شعارها یا سوزاندن تصاویر و پرچمها و از این قبیل کارها را خواستاریم. ما از همه طرفهای مسئول می خواهیم اقدامات مناسبی را برای پیگرد کسانی در پیش گیرند که دست به چنین اقدامات غیر اخلاقی می زنند که به صلح و امنیت داخلی و همزیستی مشترک میان مردم این کشور آسیب می زند.

همچنین ما از دولت فدرال می خواهیم تلاشهای بیشتری انجام دهد تا شهروندان کرد اطمینان یابند که بغداد از تمامی امکاناتش در راستای حمایت از آنها دریغ نخواهد کرد و برخوردی همانند سایر شهروندان عراقی با آنها خواهد داشت و چیزی از حقوق آنها که در قانون اساسی ذکر شده را هرگز نقض نخواهد کرد.

ما از رهبران بزرگوار کرد می خواهیم که صفوف خود را یکپارچه ساخته و با همکاری با دولت فدرال طبق اصول قانون اساسی در راستای عبور از بحران کنونی تلاش کنند.

امیدواریم که به یاری خداوند تعالی این امر به راه حلهایی عادلانه و راضی کننده برای همه طرفها منجر شود.

از خداوند تعالی می خواهیم که ما و همه مسئولان را در اتخاذ رویکردهای درست ملی یاری کند همانا که او شنوا و اجابت کننده است و سپاس مخصوص الله پروردگار دو جهان است، خداوندا درود فرست بر محمد و خاندان پاک و مطهرش.

پیوست ها