(ایام البیض) را بشناسیم

(ایام البیض) از روز سیزدهم ماه مبارک رمضان شروع می شود. در این ایام دربهای رحمت الهی به شکل وسیع بر مؤمنین باز شده و با اعمال این ایام مبارک مؤمنین غرق برکات الهی می شوند.

شب سیزدهم ماه مبارک رمضان اولین شب لیالی بیض است که اعمال این شب شامل سه قسمت می باشد. اول: غسل شب سیزدهم، دوم: خواندن چهار رکعت نماز که در هر رکعت سوره حمد یک مرتبه و سوره توحید بیست و پنج مرتبه خوانده می شود. سوم: خواندن دو رکعت نماز که در هر رکعت بعد از سوره حمد سوره های (یس، التبارک و الملک و التوحید) خوانده می شود.

شب چهاردهم ماه مبارک رمضان دومین شب لیالی بیض می باشد، مستحب است خواندن چهار رکعت نماز با دو سلام و قرائت دعای (مُجیر).

روایت است هرکس در ایام بیض ماه مبارک رمضان دعای (مُجیر) را بخواند خداوند عزوجل گناهان او را می بخشد حتی اگر به تعداد قطرات باران و برگهای درختان و ریگ بیابان باشد.

شب پانزدهم ماه مبارک رمضان: این شب مبارک است و اعمال آن اول: غسل، دوم: زیارت سیدالشهداء (علیه السلام) و سوم: خواندن شش رکعت نماز است که بعد از سوره حمد، سوره های (یس، التبارک و توحید) خوانده می شود، چهارم: خواندن یکصد رکعت نماز که در هر رکعت بعد از سوره حمد سوره توحید ده مرتبه خوانده شود.

امیر مؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) فرمودند : هر کس این نماز را بخواند خداوند متعال ده ملائکه برای ایشان مقرر می نماید تا دشمنان از جن و انس را از او دور کنند و سی ملک برای او می فرستد تا در وقت مردن او را از آتش جهنم دور نگه دارد.

شخصی از امام صادق (علیه السلام) پرسید: یابن رسول الله؛ اجر زائر امام حسین (علیه السلام) در نیمه رمضان چیست؟

امام فرمودند: اگر کسی شب نیمه رمضان نزد قبر امام حسین (علیه السلام) به غیر نماز شب ده رکعت نماز بخواند که در هر رکعت بعد از سوره حمد ده مرتبه سوره (قل هو الله احد) بخواند و بگوید (استجیر بالله من النار) این مؤمن به دستور خدا از آتش جهنم دور می شود و نمی میرد تا در عالم خواب ببیند که ملائک او را از آتش جهنم دور می کنند و بشارت بهشت را به او می دهند.

پیوست ها