خطبه دوم نماز جمعه کربلاء به امامت سید احمد الصافی در تاریخ ۲۳ صفر ۱۴۴۰ هجری قمری برابر ۱۱ آبان ۱۳۹۷ شمسی

برادران و خواهرانم.. شکر خدا بابت برگزاری این زیارت اربعین از خداوند تبارک و تعالی دوام این ثواب را برای همه زائران گرامی مسئلت داریم و از او می خواهیم برای آنها بازگشت در سلامت را رقم بزند به ویژه آنهایی که از خارج عراق آمدند و آنهایی که هنوز در عراق هستند و همینطور زائران عزیز از استانهای دیگر کشور عراق. از خداوند تعالی مسئلت داریم همه آنها را به سلامت به خانه هایشان برساند. در ابتدا از همه گروه های فعالی که این زیارت را تسهیل کردند، تقدیر و تشکر می کنم، نمی توانم آنها را نام ببرم چون می ترسم برخی را از قلم بیاندازم و آنها بر گردن ما حق دارند، در کل از همه طرف ها و مسئولانی که تمام تلاش خود را برای برگزاری موفق این زیارت انجام دادند، تشکر می کنم. برخی موضوعات اساسی در این زیارت وجود دارند که دوست دارم به آنها اشاره کنم، پیش از ورود به این موضوعات می خواهم در ابتدا به موردی اشاره کنم که هر ساله تکرار می شود و مسئولان مربوطه باید به شکل جدی فکری برای حل آن بکنند و آن هم مساله حمل و نقل است. در واقع ما در هر زیارت این درخواست را تکرار می کنیم، مشکل در شهر کربلاء این است که راه های ورودی و خروجی این شهر در سطحی هماهنگ با این تعداد بالای زائران نیستند و فکر نمی کنم مساله غیر قابل حلی باشد و احتمالا به تفکری جدی و یک برنامه ریزی واقعی نیاز دارد تا ورودی و خروجی برای این شهر ترسیم شود چرا که آسایش و راحتی زائران در این امر است، مشکل آن قدر که مسیرها هستند، اتوبوس ها یا خودروها نیستند، من فکر نمی کنم در حال حاضر این شهر مشابهی در کشورهای جهان داشته باشد، ما هر ساله این درخواست را تکرار می کنیم اما متاسفانه گوش شنوایی وجود نداشته و راه حل های واقعی برای این مساله ارائه نمی شود. از همه کسانی که این صحبت ها را می شنوند و مسئولیتی دارند می خواهیم این درخواست را از طرف همه زائران در نظر بگیرند، این حق زائر بر گردن ماست که این مورد و هر  موردی برای سهولت ورود و خروج را برای او فراهم‌ کنیم. برخی مسائل اساسی وجود دارند که می خواهم‌ آنها را بیان کنم و همه آنها از ابعاد خوب این زیارت هستند: مورد اول: کرم و بخشش واقعاً در موکب ها و مردم عراق وجود داشت، ما بسیاری از این مردم رو می شناسیم که وضعیت مالیشان پایین تر از متوسط است اما این شور و هیجان، این بخشش و این کرمی که برادران و صاحبان خانه ها و موکب داران ارائه می دهند، بی تردید حالت درستی است، انسان زمانی که بداند لذت مال و دارایی در خرج کردن آن است از این محدودیت های مالی که بر او تاثیر می گذارد، خارج می شود، او می داند لذتی وجود دارد که آن را زمانی احساس خواهد کرد که دارایی اش را خرج کند نه زمانی که ثروتش را پس انداز می کند، این بخشش و کرم مفهوم عالی که خداوند برای اطعام و سیراب کردن به آن دعوت کرد را محقق می کند، این ویژگی واقعی است که مردم عراق و موکب داران و تمامی کسانی که این مراسم را ادا می کنند، از آن برخوردار هستند این یک ویژگی عالی است و ان شاء الله همه بتوانند به شکل های متنوعی به آن دست یابند. مورد دوم: وضعیت ساماندهی به این امور که واقعاً جلب توجه می کرد زیرا با وجود این حضور میلیونی، مردم توانستند کارهایشان را ساماندهی کنند یعنی این تعداد بالا برای رفت و آمد مردم و انجام امورشان مشکلی ایجاد نکرد و هیچ اتفاق بدی در آنجا رخ نداد و واقعاً این تعداد بالا و در حال حرکت بر آگاهی دلالت دارد که برادران مسئول از آن برخوردار هستند چه برادران زائر و چه برادرانی که در موکب های خدماتی و یا موکب های عزاداری فعالیت داشتند این مورد قابل توجه است ساماندهی به کارها از جمله مسائل مورد پسند و خوبی است که امید می رود در تمامی ماه های سال همواره ادامه داشته باشد. نکته دیگر موردی است که برادران موکب دار باید آن را پاسخ دهند و آن وجود موکب هایی برای نظافت است و این مورد بسیار خوب است، موکب داران از این ويژگی برخوردار هستند، ویژگی غالب اینست که موکب هایی کار نظافت را بر عهده گرفتند و موکب هایی غذا می دادند وموکب هایی برای سیراب کردن زائران و نیز موکب هایی برای نظافت وجود داشتند ای کاش این حالت گسترش یابد تا برخی مسائل به شکلی بسیار خوب شاخص شوند.یک مساله مهم وجود دارد که دوست دارم به آن اشاره کنم البته که این زیارت برای کسی که شاهد آن است و در شرایط آن قرار گرفته به منزله یک حالت تربیتی بسیار فوق العاده است در آن ایثار، عطوفت بزرگ به کوچک، احترام کوچکتر به بزرگتر، کمک رسانی وتلاش برای رفع نیاز دیگران و مواردی وجود دارد که بیرون از این زیارت نمی توان به آنها دست یافت یعنی این حالتی که همه می خواهند در طریقی باشند که آسایش و راحتی را برای زائر فراهم کنند، این حالتی که دوست دارم بیان کنم باید ثبت شود، ادبیاتی وجود دارد تحت عنوان ادبیات سفر ای کاش برادران عزیزی که به این سفر پنج یا ۱۰ روزه می آیند تمامی مسائلی که مشاهده می کنند را نقل کنند. اینها در جای دیگری جز این زیارت مشاهده نمی شوند و باید ثبت شوند و ما باید آنها را نه به عنوان یک آرشیو بلکه همانند جزئی ارزشمند از تمدنمان حفظ کرده و به آن افتخار کنیم، ما با توجه به آگاهی و توانمان باید این مسائل را همانگونه که باید درک کنیم و این شامل همه مهمانان گرامی و دیگر کسانی می شود که با پای پیاده آمده اند باید بسیاری از مسائلی که آنها با آنها مواجه هستند، ثبت شوند و ما مسئولیت چاپ آنها را بر عهده می گیریم این کار خوبی است، سفر به سوی سید الشهداء با مسائل بسیار و مشاهدات جالبی در حوزه انسانی و تمدنی همراه خواهد بود که نمی توانند بیشتر از پنج یا شش نفر آنها را در ذهنشان حفظ کنند بلکه باید نوشته و ثبت شوند و نیز عاملی برای اطلاع یافتن دیگران از آنها باشند شاید آنها هم قصد پیاده روی اربعین را داشته باشند. شما می دانید برخی از برادران قصدی برای پیاده روی اربعین ندارند اما برخی شبکه های ماهواره ای زمانی که این تصاویر را انعکاس می دهند این امر در برخی انگیزه ایجاد می کند و آنها برای سفر به کربلا و پیوستن به رکاب سید الشهداء جدی می شوند. من معتقدم این روند انتقال این فکر و ایده به دیگران یک روند مورد پسند با وسائل و ابزارهای موجود است که از جمله آنها ادبیات داستانی است، انسان از بدو خروجش از منزل تا لحظه بازگشت می تواند داستانی را در قالب کتابچه یا کتابی تالیف کرده و آن داستان را به اطلاع دیگران برساند و این قصه واقعی از یک سفر است که می تواند تشویق کننده باشد. نکته دیگری که به یادم آمد این است که آمار نهائی تعداد زائران را به برادران اطلاع دهم. البته پیش از این دوست دارم بگویم که در سال ۱۴۳۸ هجری ما سه محور برای پیاده روی اربعین داشتیم و در سال ۱۴۳۹ هجری چهار محور و در سال جاری پنج محور که محور (حر و محور حسینیه) به راه های اصلی بابل_کربلاء و نجف_کربلاء و نیز بغداد_کربلاء افزوده شدند.. البته ملاک هایی که ما در آمار به آنها استناد می کنیم معیارهای دیجیتال هستند یعنی همانگونه که سال گذشته گفتیم دوربین هایی نصب می شوند که تنها زائران و خودروهایی که وارد شده اند را می شمارند، در مورد خودروها ما حداقل را در نظر می گیریم یعنی حد معقول را حساب می کنیم به عنوان مثال برخی خودروها دو طبقه ای بودند و می توانستند ۹۰ نفر را در خود جای دهند ما این عدد را ثبت نکردیم بلکه این تعداد را کمتر در نظر گرفتیم، ما همواره با حداقل آغاز کردیم و آمار را از روز هفت صفر شروع کرده و ساعت ۱۲ شب سه شنبه ۲۰ صفر پایان دادیم، البته برخی زائرانی هم هستند که آمدند ما می خواستیم با دقت عمل کنیم.توجه شما را به برخی حالات آمارها جلب می کنم به عنوان مثال عزاداری طویریج (عزاداری که در آن عزاداران ناله کنان و بر سر زنان به سمت مرقد امام حسین علیه السلام حرکت می کنند) را خواهم گفت، البته این عزاداری طویریج از آن آیین ها و مراسمی است که ما می خواهیم ادامه یابد، در این عزاداری بزرگ تکنولوژی جدید کمکی به آمارگیری نمی کند، شیوه انجام این عزاداری به گونه ایست که دوربین ها با این حرکت سریع و سرعت زائران از تمامی صحن های شریف عمل نمی کنند.. پدیده ای ناشناخته برای همه جهان، حتی زمانی که ما با برخی از مختصصین خارجی در این باره صحبت کردیم و تصویر این عزاداری را به آنها نشان دادیم  تعجب کردند و به ما گفتند، چنین چیزی ندیده اند دوربین ها تعداد افراد را در هر ساعت می شمارد اما ما برای این سیل گسترده زائران تکنولوژی نداریم، اما در زیارت اربعین وضعیت آسان تر است ورودی های شهر وجود دارند و حرکت زائران به صورت راه رفتن عادی است و کار شمارش آنها برای دوربین ها دشوار نیست. البته باید یادآور شویم تعداد زائران در سال۱۴۳۸  هجری یعنی دو سال پیش ۱۱ میلیون و ۲۱۰ هزار و ۳۶۷ تن و در سال ۱۴۳۹ هجری یعنی سال گذشته ۱۳ میلیون و ۸۷۴ هزار و ۸۱۸ تن بود، در سال جاری نیز همانطور که گفتم با وجود پنج محور تعداد کل زائران ۱۵ میلیون و ۳۲۲ هزار و ۹۴۹ تن بود، در زیارت اربعین امسال بیش از ۱۰ هزار و ۷۱۴ موکب خدماتی و ۲۲۵ هیات از خارج عراق آمدند، البته تعدادی که گفتم تعداد زائران داخلی و خارجی است و تعداد کل زائرانی که از خارج عراق آمدند حدود دو میلیون یا کمی کمتر از این است و ما بقی از داخل عراق هستند. از خداوند سبحان و تعالی توفیق افزایش زائران سید الشهداء علیه السلام را مسئلت داریم و از او می خواهیم این زیارت را به عنوان عمل صالح از ما و شما قبول کند و در کشور ما و تمامی کشورهای اسلامی خیر و خوبی را رقم بزند، سپاس مخصوص الله پروردگار دو جهان است و درود خداوند بر محمد و خاندان پاک و مطهرش.

پیوست ها