خطبه دوم نماز جمعه کربلاء به امامت سید احمد الصافی - 20 صفر 1439 هـ (اربعین حسینی) برابر نوزدهم آبان 1396

مساله اول: هدف بیشتر این گروه بزرگی که در زیارت اربعین حسینی شرکت کرده و در چهلمین روز از شهادت امام حسین علیه السلام با پای پیاده به سوی بارگاه مطهر سید الشهداء علیه السلام حرکت می کنند، ابراز علاقه و محبت به امام حسین علیه السلام و عرض تسلیت به خاندان پاک ایشان در روزهای اسارت اهل بیت ایشان است. طبیعی است که در میان این جمعیت بزرگ افراد معدودی باشند که تلاش می کنند از این راهپیمایی بزرگ برای ترویج سخنان تفرقه آمیز و حس نفرت و شعارهای سیاسی و یا تبلیغ برخی چهره های اینجا و آنجا استفاده کرده و تنها از بخش های خاصی از راهپیمایی اربعین تصویربرداری کرده و آنها را در راستای اهداف و مقاصد خود در پایگاه ها و شبکه های اجتماعی منتشر می کنند اما تمامی اینها استثناء بوده و با 99 درصد مجموع شرکت کنندگان در این راهپیمایی پر برکت ارتباطی ندارند.

با ادامه حرکت در مسیر سید الشهداء علیه السلام و پایبندی به اصول شریف ایشان و ارزش های والایی که برای دفاع از آنها به شهادت رسید، این راهپیمایی به بیان شدت دوستی و محبت مؤمنان به امام حسین علیه السلام و پیمان آنها با سید الشهداء خالصانه ادامه خواهد داد.

مساله دوم: از تمامی عزیزانی که در برگزاری این زیارت و تسهیل امور زائران مشارکت داشتند، از جمله نیروهای امنیتی و خدماتی، تیم های پزشکی و موکب داران عزیز که تلاش کردند و زحمت بسیاری کشیدند، و نیز از خانواده های بزرگوار آنها  تشکر می کنیم که درب منازلشان را به روی زائران گشودند و به گونه ای از زائران امام حسین علیه السلام استقبال کردند که هیچ زائری گله ای از غذا و آشامیدنی و محل خوابش نداشت، و نیز از آستان قدس علوی، آستان قدس حسینی، آستان مقدس کاظمین، آستان مقدس امامین عسکریین، آستان مقدس حضرت عباس بن علی علیه السلام. و دیگر کارکنان گرامی در تمامی بارگاه ها و مقام های شریف و تمامی برادرانی که نمی توانیم همه شان را نام ببریم، تقدیر و تشکر می نماییم.

همچنین طرح موفقیت آمیزی که فرماندهی عملیات، دستگاه پلیس و تمامی نیروهای امنیتی در آن مشارکت داشته و آن را بنیان نهادند، می ستاییم همین مسیر رفت و آمد زائران و تسهیل وصول آنها به نزدیک ترین نقطه، به بارگاه امام حسین علیه السلام و تلاش ویژه این نیروها برای رفت و آمد ویژه زائران است که امسال بازگشت آنها را سهولت بخشید. وزارت خانه های متعددی در برگزاری این زیارت مشارکت داشتند، وزارت حمل و نقل، وزارت تجارت، وزارت نفت و وزارت خانه های متعددی در این امر تلاش کردند. بله من از اینجا می گویم که هنوز در این مسیر یک مشکل وجود دارد مشکل راه های شهری که هنوز برخی مسیرهای ضعیف با وجود تدوین طرح بسیار خوبی برای رفت و آمد وجود دارند، هنوز حرکت روان زائران در راه های منتهی به کربلاء و راه های خروج از کربلاء به مقصد دیگر استان ها با مشکل مواجه است.. امید است که خداوند تعالی کسانی را که برای نوسازی راه ها متناسب با این زیارت و دیگر زیارت های میلیونی تلاش می کنند، یاری کند.

مساله سوم: برادرانم سال گذشته آمار تقریبا دقیقی از تعداد زائران اعلام کردیم. و امسال شکر خدا دوربین هایی با دقت بالا را برای شمارش زائران و وسایل نقلیه نصب کردیم، ما حداقل را برای وسایل نقلیه در نظر گرفتیم اتوبوس هایی با ظرفیت بیش از 40 مسافر و اتوبوس های دو طبقه با ظرفیت بیش از 80 مسافر وجود دارند اما ما این اعداد را در نظر نگرفتیم بلکه حداقل را حساب کردیم. ما پایین تر آمدیم و متوسط گنجایش یک خودروی متوسط که 5 تا 15 مسافر در خود جای می دهد را در نظر گرفتیم، در نتیجه زمانی که این آمار را ارائه خواهیم داد، در واقع بر اساس این معیار بوده و احتمالا از واقعیت کمتر است، ما نمی توانیم عدد واقعی را محاسبه کنیم و حداقل را در نظر گرفتیم.

و این آمار ساعت 11 صبح امروز یعنی یک ساعت ونیم پیش به روز رسانی و اعلام شده است.

طبیعتا ما آمارهای متعددی داریم تا بدانیم این جمعیت از زائران چه میزان خدمات نیاز دارند.. زائر پیاده این مسیر را می رود و غذا می خورد و می آشامند و می خوابد و بیش از 10 روز بر روی این زیر ساخت ها راه رفته می شود، من تعداد زائران را اعلام خواهم کرد، شما هزینه روزانه را حساب کنید، تعداد زائران باید در نرخ هزینه ها ضرب شود، قطعا عددی بزرگ به دست خواهد آمد. بیشتر این هزینه ها با اقدامات خود جوش مردم تامین می شوند. به خداوند قسم مواردی که انسان در این پیاده روی در خدمت رسانی به زائران می بیند، قابل تصور نیستند.

داستانی را برای شما نقل می کنم. یکی از زائران ظهر هنگام که تابش آفتاب مستقیم بود، برای خوردن غذا وارد یکی از موکب ها شد، یک جوان درشت هیکل نیز وارد موکب شد و پشت سر او ایستاد، این زائر از جایی که ایستاده بود به طرف دیگری رفت و نشست، آن جوان هم به دنبال او رفت، زائر به او گفت: من را می شناسی؟ گفت: نه، زائر گفت: پس چه می خواهی؟ آن جوان گفت: من مرد فقیری هستم و پولی ندارم که مثل دیگران در راه امام حسین علیه السلام خرج کنم، دیدم مردم از زائران پذیرایی می کنند با خودم فکر کردم که بایستم و خودم را سایه تو در برابر خورشید قرار دهم.

طبیعتا در این آمار تعداد کشورهایی که شهروندانشان در این زیارت شرکت داشتند، ذکر نشده و امکان اخذ این آمار از طریق مراجع رسمی وجود دارد، من آمار نهایی را اعلام می کنم شکر خدا تعداد زائران ما به 13 میلیون و 874 هزار و 818 تن تا ساعت 11 صبح امروز رسیده است، یعنی بیش از 13 میلیون زائر تا ساعت 11 صبح امروز.

از خداوند سبحان می خواهیم به برکت آن بزرگی که زائران قصد زیارتش را دارند و زیر گنبد متبرکش پناه می گیرند این کشور را حفظ کرده و پیروزی را تعجیل کند، من اکنون خطاب به نیروهای نظامی مستقر در مرزها می گویم: برادران سلام خدا بر شما باد، در هر کجا که هستید خداوند تعالی دستان شما را بگیرد و اراده های شما را قوت بخشد و زمین را زیر پای دشمنان شما به لرزه در آورد، به خدا قسم شما درسی به تکفیریان دادید که اگر زنده بمانند هرگز آن را فراموش نخواهند کرد و این تلاشی که شما انجام دادید و خون هایی که از شما بر زمین ریخته شد، تمامی زندگی ما به لطف این خون های پاک و مطهر است. پس این موفقیت بر شما که در میدان های نبرد هستید، مبارک باد. نمی گویم ما از شما تشکر می کنیم، من از جانب خودم سخن می گویم شما به ما لطف کردید، از شما می خواهم در بخشی از ثواب آنچه به دست آوردید ما را نیز شریک کنید.

خداوند برای ما خیر و خوبی رقم بزند و کاری کند که ما در کشورمان فقط خیر و خوبی ببینیم و دشمنان ما و دشمنان تمامی کشورها که برای مردم آنها خیر نمی خواهند را گرفتار کند و همه اتفاقات خوب را برای ما رقم بزند و زائران را در صحت و سلامت به کشورهایشان بازگرداند،

سپاس مخصوص الله پروردگار دو جهان است،

خداوندا بر محمد و خاندان پاک و مطهرش درود فرست.

 

 

 

پیوست ها