خطبه دوم نماز جمعه به امامت سید احمد صافی – 15/5/1395

حجت الاسلام والمسلمین سید احمدالصافی نماینده مرجعیت دینی اعلی و امام جمعه کربلای معلی ، درخطبه دوم نماز جمعه که در صحن مطهر حسینی اقامه گردید  ضمن اشاره به کلام نورانی امیرالمومنین در خصوص آبادانی زمین اظهار داشت : خداوند متعال مردم را به آبادانی زمین و استفاده بهینه از آن امرفرمود و ثمره این آبادانی را وسیله امرار معاش قرارداد.

وی همچنین ضمن اشاره به نامه امیرالمومنین به مالک اشتر ، به برخی از جملات پربار این نامه چنین اشاره فرمود : ماليات و بيت المال را به گونه‏ اى وارسى كن كه صلاح ماليات دهندگان باشد، زيرا بهبودى ماليات و ماليات دهندگان، عامل اصلاح امور ديگر اقشار جامعه مى ‏باشد، و تا امور ماليات دهندگان اصلاح نشود كار ديگران نيز سامان نخواهد گرفت زيرا همه مردم نان خور ماليات و ماليات دهندگانند. بايد تلاش تو در آبادانى زمين بيشتر از جمع آورى خراج باشد كه خراج جز با آبادانى فراهم نمى‏ گردد، و آن كس كه بخواهد خراج را بدون آبادانى مزارع به دست آورد، شهرها را خراب، و بندگان خدا را نابود، و حكومتش جز اندك مدّتى دوام نياورد.

برهمگان پوشیده نیست که دین مبین اسلام بر بهره گیری صحیح از کلیه توانایی ها و آماده سازی ضروریات زندگی تاکید کرده و در برخی آیات قرآنی نیز به این امر اشاره شده و به عنوان یکی از اجزای اصلاح کننده جامعه برشمرده شده است.زمین منبع خیر و برکت بوده و عدم استفاده از آن امری بس ناپسند میباشد.

وی افزود : امام علی علیه السلام در نامه ای  به یکی ازکارگزاران خود  چنین فرمودند: از  تو خبري رسيده است كه اگر چنان كرده باشي، پروردگار خود را به خشم آورده و امام خود را نافرماني و در امانت‏خود خيانت كرده‏اي. به من خبر رسيده كه كشت زمينها را برداشته، آنچه را كه مي‏توانستي گرفته، و آنچه در اختيار داشتي به خيانت‏خورده‏اي ؛تو به فکر اموال مردم نبوده و از بیت المال محافظت نمیکنی، پس هرچه زودتر حساب اموال را براي من بفرست و بدان كه حسابرسي خداوند از حسابرسي مردم سخت‏تر است.

سید احمد الصافی ضمن اشاره به نامه امام علی علیه السلام به مالک اشتر نخعی افزود : امام علی علیه السلام در نامه خود به مالک اشتر ،تنها به مساله مالیات اشاره ننموده است و در طول تاریخ نیز شاهد هستیم کسانی که به مالیات بیش از آبادانی بها داده اند حکومتشان چندان دوان نداشته است.

همچنین امام علی علیه السلام مالک اشتر را به آبادانی زمین ، بازکردن راه نهرها و چشمه ها و کشاورزی امر فرمود . پیام امام این است که نباید فقط به دینار و درهم چشم دوخت بلکه میبایست به آبادانی زمین اهتمام ورزید.

نماینده مرجعیت دینی اعلی در ادامه افزود: پیش از پایان خطبه داستانی رابرایتان نقل میکنم.امجد عبد سالم یکی از رزمندگان نیروهای مردمی داوطلب و اهل استان ناصریه عراق  است. امجدپنج سال پس از خواستگاری توانست رضایت خانواده همسر را مبنی بر ازدواج کسب کند ولیکن در چند روز گذشته در منطقه خالدیه و در حین اجرای عملیات بشدت مجروح شد واین جراحت منجر به قطع هردوپای او گردید.

وی پس از اطلاع از وضعیت خاص پیش آمده ، از خانواده خود خواست که از خانواده دختر عذرخواهی کنند.هنگامی که خانواده دختر از مساله باخبر شدند و پی به رشادت های این جوان بردند ، مراسم عقد را در بیمارستان برگزار کردند و این همان جوانمردی و غیرت میباشد.

وی درپایان برای این جوان مجروح و دیگر مجروحان از درگاه باری تعالی طلب شفا و سلامتی کرد.

پیوست ها