خطبه دوم نماز جمعه به امامت سید احمد صافی – 20/9/1394

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد الصافی در خطبه دوم نماز جمعه که در صحن مطهر حسینی اقامه گردید به دو موضوع مهم اشاره نمود.

موضوع اول :

عرف‌ها و قوانین و پیمان‌های بین‌المللی روابط بین کشورها را پایه‌ریزی می‌کنند و احترام به تمامیت ارضی هر کشوری و عدم تجاوز به خاک آن از واضح‌ترین مسائلی است که در این قوانین و پیمان‌ها گنجانده ‌شده است و بر اساس آن‌ها هیچ کشوری نمی‌تواند به بهانه حمایت از کشوری دیگر در جنگ با تروریسم یا موارد دیگر، بدون هماهنگی صریح و شفاف بین دو دولت، نظامیان خود را وارد خاک همسایگانش کند.

وی افزود: از کشورهای هم‌جوار عراق انتظار می‌رود که به تمامیت ارضی و حاکمیت این کشور احترام بگذارند و نیروهای خود را بدون هماهنگی با دولت مرکزی عراق و قوانین كشور عراق وارد اين كشور نکنند.

امام جمعه كربلا تاكيد كرد : دولت عراق، مسئول حمایت از تمامیت ارضی این کشور است و نباید با هیچ طرف متجاوزی با هر انگیزه و بهانه‌ای که دارد سازش کند و کوتاه بیاید، بلکه باید روش‌های مناسبی برای برطرف کردن این معضل را دنبال کند. فعالان سیاسی نیز باید مواضع یکسانی را در این خصوص اتخاذ کنند و منافع عراق، حفظ استقلال، تمامیت ارضی و وحدت آن را مدنظر داشته باشند.

سيد احمد صافی ادامه داد: عراق تلاش می‌کند تا از روابط خود با همسایگانش به بهترین شکل محافظت و همکاری بیشتر با آنان درزمینه های گوناگون به‌شرط رعایت اصل حسن هم‌جواری و احترام به استقلال این کشور داشته باشد.

ايشان با اشاره به اینکه منطقه اکنون با خطرات زیادی مواجه است که مهم‌ترین آن‌ها تروریسم است، افزود: تروریسم هرگاه فرصتی بیابد ضربه خود را می‌زند و بین دوست و دشمنش تفاوتی قائل نیست، همه کشورهای منطقه ملزم هستند تا بر دشمن مشترک غلبه کنند و هر مشکلی را که به این هدف مهم ضربه می‌زند را برطرف نمایند.

امام جمعه کربلا در محور دیگری از سخنان خود گفت: نیروهای دلاور ما همچنان با شجاعت تمام و همت بالا تلاش می‌کنند تا سرزمین عراق را از لوث وجود تروریست‌ها پاک‌سازی کنند و ما نیز از خداوند متعال می‌خواهیم که پیروزی قاطع و فوری را نصیب آنان نماید. بر کسی پوشیده نیست که جنگ علیه تروریست‌ها و رفتار ظالمانه و وحشیانه‌ای که داعشی‌ها با مردم مناطق تحت اشغال خوددارند موجب شده است تا بسیاری از خانواده‌ها از خانه و کاشانه خود آواره شوند و امروز، با فرارسیدن فصل سرما شرایط دشواری را تجربه کنند، شرایطی همچون نبود خدمات اساسی و پزشکی که سلامت زنان و کودکان و کهن‌سالان را به‌شدت تهدید می‌کند و مسئولان باید اهتمام ویژه‌ای به آن علی‌الخصوص در مناطق صحرایی داشته باشند.

ضروری است دولت به‌صورت پیگیر، وصول کمک‌های اختصاص‌یافته به آنان در بودجه را پیگیری کند؛ چراکه برخی خبرها حاکی است که هنوز تعداد زیادی از این آوارگان هیچ‌گونه کمک‌هایی را دریافت نکرده‌اند یا کمک‌های دریافتی آنان بسیار اندک بوده است، به‌طوری‌که نیازهای اولیه آنان را نیز برطرف نکرده است، به همین دلیل مسئولان باید در فراهم کردن ضروریات زندگی آن‌ها به‌ویژه ارسال ملزومات و گروه‌های پزشکی و دارو به این مناطق شتاب کنند.

پیوست ها