خطبه دوم‌ نماز جمعه كربلا به امامت سید احمد الصافی در تاریخ نوزدهم صفر 1441 هجری برابر با بیست و ششم مهرماه 1398 شمسی

از ویژگیها و فوائد زیارت اربعین ارتقای معنوی و بهره مندی از توانایی های ما است.

تفکر درست به همراه بینش صحیح نتیجه خوبی به بار خواهد آورد.

حرکت حضرت سید الشهداء (علیه السلام) جهت اصلاح جامعه اسلامی صورت پذیرفته است. ایشان فرمودند (من از شهر و ديار خويش نه براى راحت‏ طلبى و وانهادن مسئوليت به راه افتاده‏ام و نه براى خوشگذرانى و بطالت؛ نه انگيزه‏ام ستمكارى و بيدادگرى است و نه تبهكارى؛ بلكه براى اصلاح اوضاع امّت جدّم قيام كردم، و مى‏خواهم «امر به معروف» و «نهى از منكر» كنم و به روش جدّم و پدرم على بن ابى طالب عمل كنم... پس‌ هر كه‌ مرا بپذيرد و به‌ قبولِ حقّ قبول‌ كند، پس‌ خداوند به‌ حقّ سزاوارتر است‌.

و هر كه‌ مرا در اين‌ امر ردّ كند و قبول‌ ننمايد پس‌ من‌ صبر و شكيبائي‌ پيشه‌ می کنم، تا آنكه‌ خداوند ميان‌ من‌ و ميان‌ اين‌ جماعت‌، ‌ به‌ حق حكم نماید؛ و اوست‌ كه‌ بهترین حکم کننده است‌.

امام حسین (علیه السلام) با نظر به تعداد کمی از پیروان خود توانست هدف خود را محقق کند زیرا ایشان و کسانی که ایشان را همراهی کردند بر امر خود بصیرت داشتند. خداوند در قرآن کریم می فرماید: «قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنْ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنْ الْمُشْرِكِينَ».

بصیرت به معنی دانش و آگاهی از عواقب امور و هدف ومقصد است و همچنین بینش وسیع که شاید برای هر کسی مهیا نشود.

اکنون زمان وداع با زیارت اربعین است، امیدوارم در پیروی از سلوک و رفتار حضرت امام حسین (علیه السلام) با خود صدق داشته باشیم و بدین ترتیب با احیای شعائر حسینی سطح معنوی خود را ارتقاء دهیم.

به تعبیر ساده و روشن می توان گفت که با تبعیت از حضرت سید الشهداء (علیه السلام) می توانیم قلب خود را از ظلم و دروغ و کینه و تمامی صفات بد اخلاقی پاک نماییم.

خداوند تمامی زائران و کشور ما و تمامی کشورها را حفظ نماید و خداوند به کسانی که برای موفقیت امنیتی، خدماتی، پزشکی و عزاداری این زیارت تلاش نمودند، توفیق عنایت نماید.

وآخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين وصلى الله على محمد وآله الطيبين الطاهرين.

پیوست ها